lørdag den 18. maj 2013

Hvad bilder folk sig egentlig ind?

Ea, Vigga og jeg selv overværende den mest sindssyge situation den 1. maj. Det er noget jeg har tænkt en del over siden for, hvad fanden bilder folk sig egentlig ind?!

Vi sad i metroen, på vej hjem, og på Nørreport vælter en masse mennesker ind. To piger stiller sig op lige foran døren og synes ikke de skal gå længere ind. Dette er kikset nok i sig selv, men herre Gud. Bagved dem kommer så en kvinde med cykel, hendes lille dreng på en 5-6 år og nogle mænd. Det er lidt svært at komme ind med en cykel når der står to piger i døråbningen og normale mennesker havde nok sagt "undskyld, men jeg vil gerne lige ind". Denne kvinder vælger så at råbe: "FLYT JER SÅ FOR HELVEDE", "HVAD FANDEN LAVER I", "JEG FÅR LYST TIL AT SMADRE JER", FUCK, HVOR ER I FLABEDE MAN" osv. osv. Pigerne flygtede langt væk uden, at sige et ord og alligevel blev hun ved og ved og ved.

Jeg har på ingen måde forståelse for, at man kan tillade sig at tale sådan til andre mennesker. Tænk at opføre sig sådan foran sit eget barn og, for den sags skyld, også mit barn. Jeg vil på ingen måde have Vigga til at tro at det er okay at behandle og snakke til andre på den måde, uanset hvor irriteret man er. Det værste er næsten af Ea og jeg er så tisse konfliktsky (læs: nogle værre bangebukse) at vi bare sidder stive som et bræt og kigger ned i jorden altså.

Jeg oplever efterhånden disse episoder ofte og jeg bliver simpelthen så trist over, hvordan vores samfund er ved at udvikle sig. Hvad blev der er almen høflighed, forståelse og respekt?!

Kærlighed til folket.

2 kommentarer:

  1. Det er nok værre i storbyerne - Jeg bor selv i en by med ca. 10.000 indbyggere og her synes jeg ikke at jeg oplever sådanne episoder.
    Men jo syens generelt at takt og tone er en mangelvare rundt om i hele landet.

    SvarSlet
  2. Tænk at man opfører sig sådan - især når ens barn er med. Jeg synes i det hele taget der er mange uforskammede mennesker i den offentlige transport. Jeg går med krykker for tiden, og den anden dag skulle jeg både med s-tog og metro til genoptræning. Der var en ældre dame der var lige ved at vælte mig for at komme før mig ind i s-toget. Og igen i metroen havde jeg en uheldig oplevelse. Hvor kommer den opførsel fra? Jeg opdrager virkelig mine børn til at vise hensyn overfor andre. Jeg er glad for at læse, at der er andre, der gør det samme :)

    SvarSlet