mandag den 14. januar 2013

Koldhævet hvedebrød

Som i måske har fundet ud af, så bager jeg selv alt brød herhjemme. Rugbrød, knækbrød, morgenbrød - you name it. Jeg fandt hurtig mine yndlingsrugbrød, men det har været svært med de "bløde" brød. Jeg har bagt et utal og nogen har da været gode, men ingen har været fantastiske. Nu har vi dog fundet et rigtig, rigtig skønt brød. Det er saftigt, lækkert og så har det en fremragende smag.

Opskriften er fra "Meyers bageri" og jeg har efterhånden fundet mange gode opskrifter i denne bog. 

Koldhævet hvedebrød (3 stk.):
8 dl koldt vand
10 g gær
1dl surdej (kan erstattes med en dl yoghurt)
30 g salt
200 g grahamsmel
1 kg hvedemel

Hæld vandet i en skål og rør gær og surdej ud heri. Tilsæt derefter de øvrige ingredienser og ælt dejen godt til den er glat og smidig. Hvis du bruger røremaskine, som jeg anbefaler, skal den have 4 minutter ved lav hastighed og 6 minutter ved fuld hastighed. Den kan æltes i hånden, men den skal æltes længe og grundigt. 
Kom nu dejen i en plastiskskål smurt med koldpresset olie og lad dejen stå natten over.

Vend dejen ud på et meldrysset bord, del den i 3 dele og form til brød. Læg viskestykke over og lad dem efterhæve ca. 2 timer. 

Sæt en bagesten i ovnen og varm op til 250 grader. Sæt brødende ind ét af gangen og bag i 20-25 minutter. Afkøl brødende på en bagerist.


1 kommentar:

  1. De ser gode og nemme ud. Jeg kan anbefale disse koldthævede speltboler fra IFORM. Jeg har bagt dem mange gange efterhånden. Erstatter rosiner med soltørrede tranebær. Har prøvet en enkelt gang med revne gulerødder, men dejen blev for fugtig og bollerne helt flade.
    http://iform.dk/kost/sunde-opskrifter/dagens-tip-laekre-speltboller

    SvarSlet