søndag den 3. marts 2013

Hjemmelavet tærte med løg, broccoli og bacon

I går lavede jeg tærte til aftensmad. Vi kan virkelig godt lide tærte herhjemme. Man kan komme stort set alting i, det er let og så smager det bare skønt. De sidste par måneder har jeg eksperimenteret med forskellige tærtedeje. Jeg har faktisk ikke været særlig heldig med de opskrifter, som jeg har fundet. Forsøgte mig for et par måneder siden med en, hvor der var smør i. Det var virkelig grumt - vi følte lidt at vi sad og spiste en stor småkage med æggekage på. Derfor forsøgte jeg sidste gang at gå helt helse og der kom ikke et gram smør eller en dråbe olie i, hvilket resulterede i en meget gummiagtig bund. Så i går måtte jeg på jagt efter en ny opskrift og den blev faktisk rigtig vellykket.

Tærtedej:
100 gram hvedemel
100 gram grahamsmel
1 dl havregryn
1/2 dl olie
1/2 tsk salt
1 dl minimælk

Alle ingredienserne æltes sammen. Dejen rulles derefter ud og trykkes ned i en smurt tærteform. Prik lidt huller med en gaffel og forbag dejen i 10 minutter ved 200 grader.

Tærtefyld:
5 små æg
Mælk
2 store løg
1 pakke bacon
1 lille broccoli hoved (hedder det, det?)
2 fed hvidløg
1 tsk timian
Revet ost

Skær bacon skiverne i små stykker og steg det sprødt på en varm pande. Læg der derefter op på lidt køkkenrulle. Løgene snittes til ringe og skal derefter op på panden, med bacon fedtet, og krydr med timian. Steg løg bløde og kom dem derefter op i tærtedejen. Broccoli skæres i små buketter og steges på panden med hvidløg og kom dem derefter op til løgene. Bacon drysses over.

Nu til æggemassen. Jeg laver den ret meget på slum. Men jeg brugte noget a la 5 små æg og 1 dl mælk. Salt og peber efter smag. Pisk det sammen og hæld det over tærtefyldet. Drys derefter med revet ost og kom den i ovnen ca. 25 minutter ved 200 grader.

Jeg håber at opskriften giver mening. Opskriftskrivning er vidst ikke min stærke side, så må hellere øve mig lidt ;-)



3 kommentarer:

  1. Rigtig god tærte som vores lille på fire virkelig blev mætte af. Tak for opskriften :-).

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen det var skam så lidt. Er rigtig glad for at i kunne bruge den :-)

      Slet
  2. Hej Louise!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage Alleoppskrifter.no, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Alle opskrifter er en søgemaskine, der samler de bedste norske madlavning og blogs fra internettet.

    Flere hundrede Blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    Elin
    Findeopskrifter.dk

    SvarSlet