tirsdag den 20. november 2012

Burgerboller

Min veninde, Amalie, har været på besøg hos os i dag. Det er længe siden vi har set hinanden, så det var rigtig hyggeligt. Vi har efterhånden kendt hinanden i mange år. Vi har en af de type venskaber, hvor man ikke behøves at ses hele tiden for at forblive gode venner. Det kan jeg egentlig meget godt lide. Jeg bryder mig ikke om, at føle mig tvunget til at ses med folk for, at kunne bibeholde et godt venskab. Derfor sætter jeg stor pris på mit og Amalies :-)

Nå. Men jeg skulle jo finde på noget lækkert mad. Derfor besluttede vi, at vi måtte have flæskestegs-sandwich. Jeg bagte derfor nogle rigtig lækre brugerboller. Jeg vil gerne begynde, at dele opskrifterne med jer. Men jeg er simpelthen i tvivl om reglerne for den slags. Så nu ligger jeg opskriften her uden kildehenvisning - så må i altså lige rette mig, hvis det er den forkerte måde. Tak :-)

Burgerboller:
14 stk.

Ingredienser:
5 dl lunkent vand
25 g gær
900 g hvedemel
75 g sukker
15 g salt 
75 g blødt smør

Hæld vande ti en skål og rør gæren ud heri. Tilsæt mel, sukker, salt og ælt det sammen. Tilsæt derefter smøret og ælt dejen smidig. Derefter skal den hvile lunt i en time, i en skål, med klæde over.

Vend dejen ud på et melet bord, og del den i 2 lige store stykker. Rul hvert stykke til en pølse og del, hver pølse i 7 stykker. Rul hvert stykke til en bolle, kom sesamfrø på, og sær dem på en bageplade med bagepapir (jeg var løbet tør og smurte pladen med olie. Det virkede helt fint). Sæt maksimum 7 boller per plade. Lad bollerne hæve i ca. 30 min.

Tryk en bageplade ned oven på bollerne, så de får den størrelse du ønsker, og lad dem hæve en time mere.

Bag burgerbollerne ved 220 grader i ca. 12-14 min. Husk, at afkøl dem på en bagerist.


Jeg vil lige sige, at de smagte fantastisk. Jeg tror faktisk det er de bedste jeg har bagt. De mættede også
rigtig godt.


Som i jo nok kan se er der sket lidt med bloggens udseende. Jeg er næsten færdig men ikke helt. Jeg tror ikke, at der kommer til at ske flere "store" ting. Blot nogle små finjusteringer. Hvad siger i til det nye design? Kan i lide det? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar